Sportief Wandelen

Sportief wandelen bij Aquilo gebeurt in groepsverband onder leiding van een trainer. Met de trainingen wordt gewerkt aan het verbeteren van de fitheid en conditie. Door een verantwoorde opbouw van de training is de kans op blessures minimaal.

Sporten is leuk!
Verantwoord sporten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar is ook gewoon leuk. Je zit lekker in je vel en je voelt je beter als je voldoende beweegt.
Lidmaatschap bij Aquilo heeft bovendien een groot aantal sociale aspecten. Iedereen weet dat sporten gezond is, maar weet je wel hoe goed het voor je is?
Bewegen is niet alleen een oplossing voor lichamelijke klachten, maar kan ze ook nog eens voorkomen. Ook diverse mentale klachten, zoals stress, worden verminderd door te sporten. Een goede reden dus om in actie te komen en te gaan wandelen.

Kom Sportief Wandelen bij Aquilo
Sportief wandelen is een aanwinst binnen het sportaanbod van atletiekvereniging Aquilo, omdat bijna iedereen deze trainingen kan volgen. Bovendien kan het een opstap zijn naar het hardlopen. Maar het kan ook gebruikt worden als een afwisselende trainingsvorm van het hardlopen.

Gezamenlijke deelname aan wandeltochten of activiteiten
De zaterdagtraining van Sportief Wandelen voor groep 1 en 2 wordt ongeveer twee keer per maand verplaatst naar elders in de omgeving, waar een mooie wandeltocht wordt gelopen. Daarnaast organiseert Aquilo vele recreatieve activiteiten. In overleg vindt deelname aan georganiseerde, landelijke wandeltochten plaats. Per kwartaal wordt het programma via een (digitale) nieuwsbrief bekend gemaakt.

Niveaus
Sportief wandelen kent verschillende niveaugroepen:

  • Recreatieve-wandelaars (groep 3):
    Dit zijn beginnende wandelaars of wandelaars die het rustig aan willen doen. De training op dinsdag- en donderdagavond bestaat uit: warming-up, een lichte intervaltraining, duurloop en cooling-down. Alles in een rustig tempo van 5 tot 5,5 km/u.
  • Sportieve-wandelaars (groep 2)
    Dit zijn geoefende wandelaars. De training op dinsdag en zaterdag bestaat uit: warmingup, een lichte intervaltraining, een duurloop en cooling-down. Alles in een tempo van 5,5 tot 6 km/u.
  • Prestatie-wandelaars (groep 1)
    Dit zijn de geoefende (lange afstand)wandelaars. De training op dinsdag en zaterdag bestaat uit dezelfde onderdelen als bij de recreatievewandelaars, maar wordt aangevuld met een lange stevige duurloop. Alles in een pittig tempo van 6 tot 7 km/u. Sportief Wandelen is ook geschikt voor hardlopers die moeten herstellen van een blessure.

Contributie sportief wandelen:

De eerste vier weken zijn altijd gratis.

  • contributie Aquilo: € 21,50 per kwartaal
  • bondscontributie (atletiekunie en KNBLO): € 15,70 per jaar
  • administratie kosten: € 8,50 eenmalig bij aanmelding

(deze bedragen zijn geldig in 2016)

Leden van Aquilo worden aangemeld bij de Atletiekunie. Dit is verplicht vanuit de Atletiekunie.

Wandelaars worden daarnaast aangemeld bij de KNBLO en hebben daar alle voordelen van.

Commissie Sportief Wandelen:

  • Maja ten Hertog, coördinator en trainer (tel. 06 34249468)
  • Martin Bleecke, trainer
  • Dorothy de Jager, trainer
  • Kees Plugge, trainer
  • Bé Sebens, trainer

Contact:

email: sportiefwandelen @ avaquilo.nl

twitter: @Aquilo_SW